Claudia Valente. Bio


Artist, teacher and researcher. PhD student in «Arts and techno-aesthetics» at UNTREF. Master in Technology and Aesthetics of Electronic Arts (UNTREF). Degree in Visual Arts (UNA). National teacher of painting (UNA).

The artistic projects she develops present systemic matrixes. She understands artistic practice as a research process in which she currently brings together persistent orientations in her production, such as artistic activism and poetics linked to the living. In the weft of these notions, he practices collective authorship from territorialised geopolitical positionings and in formats of interlanguages.The collective projects of which he is part are MURU 7.8 (since 2018) and TRANSELECTRONICS (since 2018).

From an approach that understands electronic arts in indivisible articulation with contemporary arts, he incorporates electro-digital technologies into his projects for their activation of aesthetic and semiotic aspects in the total device of the sign. In this way, he constructs poetics-politics in which technology enables perceptions and gazes for the recognition of biosemiotics in the living.

The artistic research is nourished in the context of her doctoral studies, where she investigates the artistic activism linked to the living, mediated by electro-digital technologies and developed in the Latin American Capitaloceno.

Awarded at the Kosice Biennial (mentions 2014, 2016) and ArCiTec (mention 2015, 1st prize 2018), and at the Proyector Video Art Festival (Spain 2018). Selected for the UNTREF Electronic Arts Award (2016). Exhibited at Bienalsur (Bs As / Costa Rica, 2019), at the Symposium of Contemporary Arts Factors (Brazil, 2018) and at the Havana Biennial (2021/22).

He made artistic and teaching exchanges at the University of Washington, Univ. Federal de Santa Maria (Brazil) and the Univ. of Costa Rica.

Spanish version
Artista, docente e investigadora. Doctoranda en “Artes y tecno estéticas” de la UNTREF. Magister en Tecnología y Estética de las Artes Electrónicas (UNTREF). Licenciada en artes visuales(UNA). Profesora Nacional de pintura (UNA).

Los proyectos artísticos que desarrolla presentan matrices sistémicas. Entiende a la práctica artística como un proceso de investigación en el que, actualmente, reúne orientaciones persistentes en su producción como el activismo artístico y poéticas vinculadas a lo viviente. En la trama de estas nociones, practica la autoría colectiva desde posicionamientos geopolíticos territorializados y en formatos de interlenguajes.Los proyectos colectivos de los que forma parte son MURU 7.8 (desde 2018) y TRANSELECTRÓNICS (desde 2018).

Desde un enfoque que comprende a las artes electrónicas en articulación indivisible con las artes contemporáneas, incorpora a sus proyectos tecnologías electro-digitales por su de activación de los aspectos estéticos y semióticos en el dispositivo total del signo. Es así que construye poéticas- políticas en las que la tecnología habilita percepciones y miradas para el reconocimiento de la biosemiótica en lo viviente.

La investigación artística se nutre en el contexto de sus estudios doctorales, donde indaga sobre el Activismo artístico vinculado a lo viviente, mediado por tecnologías electro digitales y desarrollado en el Capitaloceno Latinoamericano.

Premiada en Bienal Kosice (menciones 2014, 2016) y ArCiTec (mención 2015, 1er premio 2018) , y en el Festival de videoarte Proyector (España 2018). Seleccionada para el Premio a las Artes Electrónicas UNTREF (2016) Expuso en Bienalsur (Bs As/ Costa Rica, 2019 ), en el Simposio de artes contemporáneas Factors , (Brasil, 2018) y en la Bienal de La Habana (2021/22).

Realizó intercambios artísticos y docentes en la Universidad de Washington, Univ. Federal de Santa María (Brasil) y la Univ. de Costa Rica.